Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe heeft woensdag op de visafslag in Scheveningen 56.500 euro opgebracht voor het goede doel. 

Vorig jaar ging het eerste vaatje nog voor 66.500 euro onder de hamer. Het record staat op 95.000 euro.

Het geld gaat dit jaar naar het Bio Vakantieoord, waar gezinnen met een kind met een complexe handicap onbezorgd vakantie kunnen vieren.

De veiling van de haring verliep volgens een Amerikaans veilingsysteem waarbij de bieders het bedrag betalen dat ze zelf extra bieden. De laatste 500 euro die het totaal op 56.500 euro bracht, werd geschonken door groothandel Makro. Die heeft daarmee het eerste vaatje gekocht.

Proefpanel

Een proefpanel van haringdeskundigen keurde voorafgaand aan de veiling de nieuwe vangst. Chef-kok en panellid Julius Jaspers sprak van zijn ''lekkerste haring ooit''. Volgens haringexpert Peter Koelewijn is de buitenkant van de haring dit jaar ''mooi wit'' en heeft de binnenkant een duidelijk rode kleur. ''Daaraan kan je zien dat de haring fris is.''

De verkoop van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe luidt traditioneel de start van het haringseizoen in. Vanaf donderdag is het voor iedereen mogelijk de nieuwe haringvangst te proeven. Zaterdag wordt in Scheveningen de bijbehorende Vlaggetjesdag gevierd.