Investeringen in Lelystad Airport als uitvalsbasis van Schiphol zijn onzinnig, omdat Schiphol voldoende groeicapaciteit heeft.

Dat stelt Frank Oostdam, voorzitter van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), dinsdag op de nieuwszender BNR.

Oostdam ziet liever geld in Schiphol geïnvesteerd worden dan in Lelystad Airport. De optie Lelystad Airport is volgens Oostdam verouderd omdat Schiphol genoeg potentie heeft.

''Vliegtuigen worden namelijk steeds duurzamer, geruislozer en groter.'' Hij stelt dat als er consequent voor Schiphol wordt gekozen, het vliegveld in Lelystad zelfs kan sluiten.

Schiphol

Ook KLM heeft zich voorlopig tegen uitbreidingen van het vliegveld in Flevoland uitgesproken, benadrukt Oostdam. Volgens de luchtvaartmaatschappij moeten de investeringen in Lelystad gedoseerd worden. Schiphol heeft nu nog voldoende groeimogelijkheden op de huidige locatie, aldus KLM.

Een woordvoerder van Schiphol Group liet in een reactie weten dat de ontwikkelingen in Lelystad Airport onderdeel zijn van de zogeheten Aldersafspraken. Daarin is met het Rijk en omwonenden afgesproken dat Schiphol tot 2020 mag groeien tot 510.000 vluchten per jaar. De discussie of Schiphol genoeg groeicapaciteit heeft, is volgens hem enkel theoretisch en onverstandig.

Begin april maakte Schiphol Group bekend dat het 90 miljoen euro steekt in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Het vliegveld moet uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland met 45.000 vluchten en 6,7 miljoen passagiers per jaar. De ontwikkeling van Lelystad Airport is nodig om de groei van het luchtverkeer op te vangen en tegelijk de overlast voor omwonenden van Schiphol te beperken.