Papieren folders zijn ondanks de opkomst van apps en websites met reclameacties nog altijd veruit het populairst. Ongeveer 11,5 miljoen Nederlanders lezen de papieren folders, tegen 3,8 miljoen die alleen of ook digitaal lezen.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim zesduizend consumenten.

Vier op de vijf Nederlanders ontvangen volgens het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de foldermakers zelf, graag een folder in de brievenbus. Bijna een derde leest digitale folders, en een kwart doet allebei.

Gemiddeld wordt zeventien minuten per week besteed aan het lezen van de reclameblaadjes.

De papieren versie weet sneller tot een aankoop te verleiden, schrijft GfK. Bij de helft van de lezers verleidt een papieren folder nog wel eens tot een aankoop, bij digitale folders is dat 36 procent. Volgens de onderzoekers wordt het lezen van een papieren folder door de helft van de respondenten als ontspannend gezien.

Digitale folders, zoals op reclamefolder.nl en spotta.nl, worden met name gebruikt om producten te vergelijken.