ACM verliest zaak tegen aanbieder sms-dienst

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de dwangsom geschrapt die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan een aanbieder van sms-diensten had opgelegd. Dat maakte het college donderdag bekend.

SD&P Interactive uit Breda stuurt, na aanmelding bij de dienst, consumenten sms-berichten met onder meer links naar spelletjes en ringtones.

De ACM vond dat klanten zich voor deze berichten moesten kunnen afmelden. In 2009 besloot de toezichthouder een dwangsom op te leggen, bij het uitblijven van die mogelijkheid, van 30.000 euro per dag met een maximum van 900.000 euro.

Het CBb heeft nu geoordeeld dat niet in elk commercieel sms-bericht hoeft te worden vermeld dat de ontvanger zich voor de dienst kan afmelden.

''Bepalend is of het sms-bericht 'direct marketing' is, een vorm van reclame, werving of verkoopbevordering. Dat is hier niet het geval.''

Tip de redactie