Vooral supermarkten profiteren van WK

Afgezien van supermarkten en elektronicazaken zijn er weinig bedrijven in Nederland die profijt hebben van het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. 

Zelfs cafés - vaak gezien als de tweede huiskamer van de voetbalfan - merken in hun resultaten amper iets van grote voetbaltoernooien, zo blijkt donderdag uit een onderzoek van ING.

Voor de recreatieve sector is een groot voetbaltoernooi zelfs een stevige domper. Bedrijven in onder meer de cultuur en de recreatie hebben gemiddeld zo'n 35 procent minder werk bij een WK, zo blijkt uit een enquête onder ruim zeshonderd ondernemers.

Ook bouwbedrijven, transporteurs en financieel dienstverleners hebben daar last van, maar in mindere mate.

Slechts vijf procent van de ondernemers verwacht bij het wereldkampioenschap, dat volgende week begint, juist meer werk te hebben. Het gaat daarbij vooral om supermarkten, groothandels en voedselspeciaalzaken.

Dat extra werk voelen de bedrijven ook in hun portemonnee. Zo kunnen supermarkten samen op zo'n tien miljoen euro aan extra omzet rekenen voor elke wedstrijd die Oranje speelt.

Elektronica

Ook elektronicazaken zien hun inkomsten tijdens voetbaltoernooien pieken. Zij moeten echter vooral harder werken in de aanloop naar een toernooi, wanneer voetbalkijkend Nederland massaal een nieuwe televisie aanschaft.

Als gevolg daarvan zien elektronicaverkopers hun omzet in jaren met een EK of WK tijdens de junimaand gemiddeld met vijftien procent toenemen.

Restaurants

De omzet van restaurants loopt tijdens een junimaand met voetbaltoernooi terug. Door de vele thuiskijkers zien ze aanmerkelijk minder mensen aanschuiven wat leidt tot een inkomstendaling van ruim vier procent, terwijl dat in andere jaren juist een plus van ruim drie procent is.

Bij cafés is wel sprake van een klein WK-effect. Waar de omzet van kroegen - die al jaren lang onder druk staan - in een normale junimaand met bijna vier procent daalt, is de krimp tijdens een voetbaltoernooi een half procentpunt minder. Van alle Nederlanders kijken slechts vijfhonderdduizend de wedstrijden van Oranje in een kroeg.

Ondernemers kunnen beter wachten met Braziliaans avontuur' | WK Brazilië voordelig voor handel Nederland

Lees meer over:
Tip de redactie