Consumenten kochten ook afgelopen jaar meer duurzaam voedsel.

Dat blijkt uit de woensdag verschenen Monitor Duurzaam Voedsel 2013

In 2013 steeg de omzet van voedsel dat dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd met ruim 10 procent. In totaal gaven consumenten 2,5 miljard euro uit aan duurzaam eten.

''We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten", zegt staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken.

"Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector." De uitgaven voor voedsel zonder duurzaam keurmerk daalden juist met 1,1 procent.

Minder vlees

Mensen kochten vooral meer duurzame vis en eieren. Inmiddels heeft een op de drie verkochte eieren of visproducten een duurzaam keurmerk. Ook is er meer vraag naar biologisch brood.

En terwijl er afgelopen jaar iets minder vlees werd gekocht, gaven mensen wel meer geld uit aan duurzaam vlees, aldus de onderzoekers.

Supermarkten

Met name supermarkten zien de omzet van deze producten toenemen, want 68 procent van alle duurzame producten wordt daar verkocht. Vooral het vlees.

Voor vlees gaan consumenten maar in een op de tien gevallen naar een speciaalzaak. De rest kopen ze bij de supermarkt.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.