Supermarktketen Albert Heijn beperkt zich dit jaar niet tot een WK-actie in eigen land. Ook Belgische klanten kunnen de komende weken een speciaal promotieartikel sparen bij de grootgrutter uit Zaandam. 

De opvolgers van de bekende Welpies, Wuppies en Beesies heten daar alleen geen ''Hup Holland Hamsters'' zoals in Nederland, maar ''Rode Duivel Hamsters''.

''We zijn benieuwd wat de Belgen ervan vinden'', zegt een woordvoerster vrijdag bij de bekendmaking van de actie. ''In België is het minder gebruikelijk om iets gratis weg te geven bij aankoop van producten. Maar we vinden het leuk om ook daar iets met het WK te doen.''

Het Belgische voetbalelftal heeft al een poosje niet meer aan een EK of WK deelgenomen. De laatste keer dat de Rode Duivels zich kwalificeerden was voor het WK in 2002.

Eerdere voetbaltoernooien had Albert Heijn volgens de zegsvrouw ook nog te weinig winkels in België om daar een speciale promotieactie op poten te zetten. Nu telt het bedrijf 20 filialen bij onze Zuiderburen. In Nederland heeft Albert Heijn ruim 850 winkels.

Actie

Albert Heijn is niet het enige bedrijf dat in meerdere landen een WK-actie houdt. De Belgische bierbrouwer Jupiler maakt in Nederland bijvoorbeeld reclame met het Jup Holland Jup-supportershirt.

In eigen land zijn onder meer speciale glazen en blikjes van het biermerk verkrijgbaar met portretten van voetballers uit het Belgische team.

Net als eerdere jaren heeft Albert Heijn zijn actie voor het WK redelijk laat bekendgemaakt. Andere supermarkten lanceerden hun campagnes eerder al. De hamsters van Albert Heijn zullen het hier onder meer moeten opnemen tegen het Roy Donders Juichpak van Jumbo en de Toi Toi Tooi (Oranje-verentooi) van PLUS Supermarkten.