Retailers als Hema, V&D en H&M schrijven al een aantal jaar mindere cijfers. Volgens retailexpert Cor Molenaar heeft dit deels te maken met de opkomst van budgetwinkels.

"Steeds meer consumenten gaan naar winkels als Action en Primark. Het koopgedrag is veranderd", zegt Molenaar tegen NU.nl.

De opkomende budgetwinkels zijn blijvertjes, denkt Molenaar: "Consumenten willen hun geld goed en bewust besteden en kopen hierdoor bij de goedkopere winkels. Op deze manier hebben ze meer geld voor andere dingen, zoals hun vakantie."

Strategie

Hema maakte vorige week bekend dat het bedrijf in 2013 een verlies van 16,4 miljoen euro heeft geleden. Nederlandse vestigingen van H&M blijven achter op de groei van vestigingen in het buitenland en V&D maakte afgelopen week bekend dat het verlies vorig jaar is verdubbeld ten opzichte van 2012.

Winkels als Hema moeten hun koers wijzigen, vindt Molenaar. "Zij moeten het hebben van prikkels en impulsen, maar er komt een moment dat klanten dit doorzien. Hema moet de huidige strategie verlaten."

Concurrentie

Hema ziet ook dat er steeds meer budgetwinkels in het straatbeeld verschijnen. Volgens een woordvoerder van het bedrijf bestonden deze winkels eerder ook wel, alleen toen in een andere gedaante.

Toch ziet de winkel de prijsvechters niet als bedreiging. "Hema verkoopt dertigduizend verschillende artikelen. Op elk deelgebied is er daarom wel concurrentie, maar er bestaat geen vergelijkbaar keten als Hema."

Het negatieve resultaat in 2013 kan misschien wel toe worden geschreven aan de toenemende populariteit van budgetwinkels. "Maar het verlies is een combinatie van factoren, de economische situatie speelt een grote rol", nuanceert de woordvoerder.

V&D

Warenhuis V&D ziet budgetwinkels ook niet als directe bedreiging, zegt een woordvoerder: "V&D richt zich niet alleen op prijs, maar veel meer op beleving en services. Dat zijn belangrijke onderdelen van ons winkelconcept."

Daarnaast is het warenhuis niet actief in het goedkope segment, maar in het middensegment. "We bieden producten van verschillende prijsklasse aan. Die diversiteit spreekt de consument aan."

De aangekondigde strategie is niet bedoeld als antwoord op de budgetwinkels, maar heeft een ander doel. "Als retailer is het belangrijk continu te veranderen aan de behoeften van de consument."

Primark

Een van de budgetwinkels waar meer traditionele winkelketens last van hebben, is budgetkledinggigant Primark. Uit gegevens van marktonderzoeker GfK blijkt dat zowel Hema en V&D als Zeeman en H&M directe omzet aan de Ierse kledingwinkel verliezen.

"De modemarkt krimpt als geheel. Primark groeit, dit doen ze dus ten koste van anderen," zegt Dirk Essing, organisatieontwikkelaar bij GfK.

"Hema, V&D, H&M en Zeeman ervaren hierbij de meeste concurrentiedruk van Primark." Maar concurrenten kunnen ook anticiperen op de kansen die Primark biedt, zo zegt hij.

"Primark in een winkelgebied zorgt voor meer bezoekers, daar kunnen andere retailers van profiteren. Daarnaast heeft Primark geen webwinkel, waarmee zij de deur open zetten voor concurrenten."