LEIDSCHENDAM - Pretparken, dierentuinen en musea gaan gezamenlijk in aanval tegen nieuwe concurrenten op recreatiegebied. Meubelboulevards en tuincentra winnen steeds meer de gunst van de Nederlander, die 'een dagje uit' tegenwoordig ook graag winkelend doorbrengt.

De overkoepelende organisatie
Toerisme Recreatie Nederland

"Het probleem is dat de vrije tijd van de Nederlander meer en meer onder druk komt te staan", aldus een woordvoerder van TRN. "De mensen hebben wel genoeg geld voor daguitjes, maar de concurrentie naast de pretparken, dierentuinen en musea is enorm toegenomen door funshoppen."

Volgens TRN is het bezoek aan de atttractieparken mede hierdoor gestabiliseerd. Jaarlijks trekken de parken en musea in Nederland ruim 45 miljoen bezoekers. "Met de landelijke campagne proberen we nu deze klanten vast te houden", aldus de TRN-zegsman. De bedoeling is dat de campagne, net als de Boekenweek, een jaarlijkse traditie wordt.