Maxeda, het concern achter doe-het-zelf zaken als Praxis en Formido, heeft zijn winkelketens in de etalage gezet.

Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een stategische heroriëntatie in gang gezet voor de gehele groep, bestaande uit Brico, Plan-It, Praxis en Formido.

De onderneming is van plan om de banken JP Morgan en Citi aanstellen om ''alle strategische opties'' te onderzoeken, maakt Maxeda maandag bekend.

Het onderzoek heeft als doel om het toekomstperspectief van de winkelketens in kaart te brengen ''en dit zou kunnen leiden tot een verkoop'', stelt het bedrijf. Naar verwachting wordt de strategische heroriëntatie voor het einde van het jaar afgerond.

Marktleider

Volgens Tony DeNunzio, voorzitter van de Raad van Commissarissen, is hun strategie gericht op het creëren van retailmarktleiders. "Al onze winkelketens hebben sterke marktposities bereikt en hebben een robuuste financiële performance laten zien in een uitdagende markt."

Volgens DeNunzio zijn de winkelketens klaar voor de volgende stap.

Maxeda, met een jaaromzet van meer dan 1,3 miljard euro, is marktleider in de doe-het-zelfmarkt in de Benelux met 370 winkels en meer dan zesduizend medewerkers.

In Nederland heeft het bedrijf 139 Praxis-winkels en 78 zaken van Formido. Maxeda verkocht enkele jaren geleden onder meer de warenhuizen V&D en de Bijenkorf en de modeketens Hunkemöller en M&S Mode.