Koffie- en theemerk DE Master Blenders 1753 (Douwe Egberts) en het Amerikaanse voedselconglomeraat Mondelez International voegen hun koffieactiviteiten samen.

Dat maken de twee ondernemingen woensdag bekend. Door de fusie ontstaat een koffieproducent met een jaaromzet van ruim 7 miljard dollar (5 miljard euro). 

Mondelez is in Nederland bekend van merken als Jacobs en Carte Noir. Beide bedrijven veranderen de namen van hun bekende merken zoals Senseo, L'Or en Tassimo niet.

Het nieuwe bedrijf gaat Jacobs Douwe Egberts (JDE) heten en zal Nederland als thuisbasis hebben. De bestaande koffie-onderdelen zijn al marktleider in meer dan 24 landen. De koffietak van Mondelez boekte in 2013 een omzet van 2,9 miljard euro en die van DE een omzet van ruim 2,5 miljard euro.

Mondelez ontvangt in totaal 5 miljard dollar in contanten en zal daarnaast een belang van 49 procent houden in het fusiebedrijf. 

De overige 51 procent komt in handen van de Duitse investeerder J.A. Benckiser (JAB), die Douwe Egberts vorig jaar van de beurs haalde. DE-topman Bart Becht krijgt de leiding.

Logische combinatie

Een woordvoerder van DE Master Blender noemt de fusie een "logische combinatie", omdat beide bedrijven nu al grote spelers zijn in de koffiewereld.

Volgens hem vullen de ondernemingen elkaar aan wat betreft geografische spreiding en het soort producten. Zo is DE gespecialiseerd in koffiepads en is Mondelez juist groot in oploskoffie. 

De mededingingsautoriteiten moeten de transactie nog goedkeuren. Naar verwachting wordt de fusie in 2015 afgerond.

De woordvoerder verwacht niet dat er daarbij banen verloren gaan, omdat de samenwerking is "gebaseerd op groei". Er zijn in ieder geval geen reorganisatieplannen. Bij DE werken wereldwijd 7.500 mensen.

Populariteit

Het Nederlandse koffiebedrijf zag zijn omzet vorig jaar dalen met 6 procent, naar 300 miljoen euro. DE heeft last van de groeiende populariteit van andere koffiemerken, zoals Nespresso.

Douwe Egberts werd vorig jaar van de beurs gehaald door J.A. Benckiser.

Mondelez

Mondelez ontstond in 2012 toen de Amerikaanse voedingsmiddelenproducent Kraft Foods zich opsplitste in een Amerikaans en een internationaal deel.

Het bedrijf produceert onder meer koekjes en chocolade met merken als Milka, Côte D’Or, Liga, Oreo en Lu. Ook kauwgom (Stimorol, V6), hartige snacks (Tuc) en smeerkaas (Philadelphia) zitten in het assortiment.