Binnen de FNV is er onvrede over de tactiek om bij alle cao-onderhandelingen een loonsverhoging van drie procent te eisen.

Dat concludeert het Financieele Dagblad dinsdag op basis van gesprekken met een aantal prominente onderhandelaars binnen de vakcentrale.

De bestuurders die namens de FNV aan de onderhandelingstafel plaatsnemen vinden volgens de zakenkrant dat door de centrale looneis er te weinig ruimte is voor maatwerk per sector of bedrijf.

"Het risico is dat de gesprekken met werkgevers te veel vast komen te zitten alleen op het loon, en dat er geen brede kwaliteitsafspraken worden gemaakt over arbeidsvoorwaarden", zegt bestuurder vervoer Roel Berghuis tegen het FD.

Cao's

Werkgeversorganisatie AWVN maakte maandag bekend dat er tot nu toe dit jaar 71 nieuwe cao's zijn afgesloten. Normaal staat de teller al twee keer zo hoog.

De werkgevers hebben al meerdere keren met de vinger gewezen naar de FNV. "Er worden nu geen cao's afgesloten, wat toch onze corebusiness is", zegt een anonieme bestuurder. "Dat is dodelijk. Als je zo strak regisseert, weet je gewoon dat er problemen komen."

Frustratie

Cao-coördinator van de FNV Mariëtte Patijn beaamt dat er frustratie leeft onder de eigen bestuurders. De aanpak is echter een gevolg van de nieuwe structuur van de FNV, waarbij de macht ligt bij het ledenparlement. "En daar moet je je als werkorganisatie aan conformeren."

De eis van drie procent is volgens de vakcentrale onvermijdelijk, gezien de nullijn in veel sectoren de afgelopen jaren en de inflatie. "En werkgevers coördineren net zo goed op afbouw van vakantiedagen en atv. Als beide partijen dat strak doen, dan loopt dat af en toe spaak."

Onderhandelingen

Maandag maakte werkgeversorganisatie AWVN bekend dat het aantal cao's dat door de vakbonden wordt afgesloten erg laag ligt. Lopende onderhandelingen lopen spaak omdat de looneis van 3 procent voor werkgevers te hoog is.

De gemiddelde in nieuwe cao's afgesproken loonstijging bedroeg in de maand april 1,5 procent, dat is in lijn met de loonafspraken.