Het aantal bezoeken van buitenlandse toeristen aan Nederlandse steden is vorig jaar met honderdduizend toegenomen, van 2,3 miljoen naar 2,4 miljoen.

Die stadstoeristen besteedden gezamenlijk 1,15 miljard euro.

Volgens de woordvoerster van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is die toename onder andere toe te schrijven aan de nieuwe stedencampagne die het NBTC sinds afgelopen jaar voert.

Meer dan 660.000 buitenlandse toeristen hebben die gezien en zijn door de campagne naar ons land gekomen, zo bleek uit een steekproef van het NBTC.

In de campagne worden negen Nederlandse steden gepromoot in acht Europese landen, met als doel het bezoek aan die steden te stimuleren. De stedenbezoekers zijn vooral interessant, omdat ze volgens het NBTC relatief veel geld uitgeven.

''Uit onderzoek weten we dat de stadstoerist met name de Nederlandse 'way of life' wil ervaren. Natuurlijk gaat die naar de highlights van een stad, maar hij of zij wil toch vooral de sfeer beleven en deel uitmaken van het leven in onze steden. Daar richten wij ons dan ook op in de nieuwe campagne.’’

De campagne wordt gevoerd in het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Noorwegen. De deelnemende steden in 2013 waren Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Apeldoorn, Groningen, Maastricht en Nijmegen.