In Nederland worden niet te veel piloten opgeleid zoals Steven Verhagen, voorzitter van Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), deze week beweerde. Er dreigt juist een tekort aan kennis te ontstaan.

Dat stellen drie pilotenscholen onafhankelijk van elkaar tegenover NU.nl.

Binnen de landsgrenzen is er niet veel werk voor piloten, maar de vraag vanuit andere Europese landen en ver daarbuiten wordt met de dag groter.

"Als wij in Nederland steeds minder piloten opleiden en de economie trekt weer aan, dan moeten wij mensen uit Azië gaan halen", zegt Anne-Christine Dreue, directeur van vliegopleiding DFA.

Zij wordt bijgestaan door haar collega opleider Eric Duijkers van EPST. Hij vindt het een slecht idee om enkel werkloze piloten aan het werk te helpen zonder daarbij nieuwe mensen op te leiden.

"Er is een schreeuwend tekort aan piloten buiten Nederland. Als je nu een handjevol piloten opleidt, dan moet je ze over twee jaar uit het buitenland halen. Zo help je de bedrijfstak om zeep."

Kweekvijver

Hij pleit ervoor om van Nederland een kweekvijver te maken voor vliegeniers met een hoog opleidingsniveau zodat de kennis behouden blijft. "Je moet niet alleen naar de Nederlandse markt kijken, wereldwijd gaan mensen steeds vaker vliegen waardoor de vraag naar goed opgeleide piloten toeneemt."

De opleiders worden gesteund in hun opvatting door een schatting van Boeing en Airbus, 's werelds grootste vliegtuigbouwers. Volgens die berekening, gesteund door  internationale branchevereniging IATA, ontstaat er tussen nu en 2032 een tekort van bijna een half miljoen piloten wereldwijd.

Perverse prikkel

VNV-voorzitter Verhagen waakt ervoor dat straks piloten zonder werk thuis zitten, maar wel een studieschuld van 150.000 euro moeten dragen. De kosten van een pilotenopleiding zijn namelijk geheel voor rekening van de leerling. "Bezint eer ge begint", waarschuwt hij de piloten in spe.

De vakbondsman en piloot van KLM sprak vorige week van een "perverse prikkel" voor opleiders. "Hoe meer je er doorheen perst, des te meer er binnen komt", zei Verhagen tegen NU.nl.

Het grote aanbod kan in zijn ogen ook de kwaliteit aantasten van de opleiding. "Als je de selectielat omlaag legt, wordt het er niet veiliger op of beter van", aldus Verhagen.

Kwaliteit

Die kritiek wuiven de opleidingsdirecteuren eensgezind weg. "Wij moeten ons houden aan strenge, Europese richtlijnen, daardoor is het niveau van onze opleidingen al veel hoger vergeleken met scholen in de rest van de wereld", zegt DFA-directeur Dreue.

"Flauwekul", zegt ook Evert-Jan Hilgeman van Stella Aviation Academy. Hij kreeg van VNV te horen dat zijn opleiding "nog steeds in groten getale opleidt en zich van niets of niemand wat aantrekt."

Hilgeman: "Internationaal ziet men Nederlandse vliegers juist graag komen omdat wij goed opleiden en aan strenge eisen moeten voldoen." Stella Aviation Academy levert dan ook regelmatig piloten aan Aziatische maatschappijen en plaatste recent nog  45 mensen bij een Turkse onderneming.

"Als je kunt vliegen van Amsterdam naar Hongkong, dan kan dat ook andersom", zegt DFA-directeur Dreue.

Streng

Dat er een strenge selectie aan de poort moet zijn is voor de pilotenopleiders wel duidelijk. "Een hoog niveau is in het belang van iedereen, het gaat tenslotte om de veiligheid van mensen", zegt Dreue.

Ook EPST-directeur Duijkers waakt voor een goede kwaliteit. "Je kunt wel iedereen leren vliegen, maar dat maakt niet iedereen tot een goede piloot". Bij EPST komt maar 12 tot 15 procent van de aanmeldingen door de eerste selectie, zegt hij.

Duijkers: "Er zijn schrijnende gevallen die met een hoge studieschuld zitten, maar om te roepen dat scholen niet meer moeten opleiden en dat er sprake is van een perverse prikkel, gaat mij te ver."

Pilotenbestaan lijkt zijn charme te verliezen