De nettobestedingen voor tv-reclame zijn in het eerste kwartaal fors gegroeid. De omzet kwam uit op 176 miljoen euro, een stijging van 7 procent.

Dat meldde het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame Spot dinsdag.

Het herstel van de televisiemarkt, dat al zichtbaar was in het laatste kwartaal van 2013, zet daarmee in de eerste drie maanden van dit jaar door, zegt Spot.

De positieve berichten over economisch herstel en de forse verbetering van het consumentenvertrouwen zijn voor veel adverteerders reden om hun marketingactiviteiten op te schroeven.

Herstel

De groei wordt voor een groot deel verklaard door een groter aantal tv-adverteerders in het eerste kwartaal ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal adverteerders steeg met 6 procent.

''Met een groei van 7 procent overtreffen we onze eigen verwachtingen voor 2014. Tv laat opnieuw zien dat zij zich snel herstelt na een economische crisis, sneller dan de meeste media.

Het massale bereik en de grote impact van tv leiden tot een groot rendement waar adverteerders meer dan ooit naar op zoek zijn'', zegt Spot-directeur Michel van der Voort.

Het medium televisie profiteert doorgaans optimaal van een gunstig economisch klimaat. Een vergelijkbaar beeld was te zien na de vorige crisis in 2008-2009.