Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft nagenoeg alle ruim tachtigduizend vakantiegangers die bij Oad een reis hadden geboekt een andere reis geboden of hun geld terugbetaald. 

Dat meldt brancheorganisatie ANVR donderdag. Het faillissement van de reisorganisatie kostte SGR in totaal 17 miljoen euro.

Volgens directeur van SGR Erik-Jan Reuver heeft de stichting ondanks de kostenpost genoeg vermogen over om de consument ook in de toekomst te kunnen compenseren.

Na het faillissement van Oad in oktober vorig jaar liet SGR al weten dat het bankroet van de reisorganisatie de grootste schadepost in de geschiedenis zou worden. De stichting rekende toen op een strop van twintig miljoen euro.

Behalve SGR moesten ook touroperators door het faillissement van Oad diep in de buidel tasten. De bedrijven kregen van Oad niet betaald voor via het reisbureau geboekte vakanties. De grootste verliezen kwamen voor rekening van buitenlandse reisorganisaties.

Sinds SGR dertig jaar geleden werd opgericht, betaalde zij tot nu toe 46,5 miljoen euro aan gedupeerde klanten. Om zulke bedragen te kunnen uitbetalen, vraagt de SGR een jaarlijkse bijdrage van haar leden.

'Oad had gered kunnen worden met slechts paar miljoen euro'