De Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland noemt het vertrek van het hoofdkantoor van koffieketen Starbucks uit Amsterdam een wake-upcall voor de politiek.

De American Chamber of Commerce in the Netherlands reageert daarmee op de aangekondigde verhuizing van het Starbucks-hoofdkantoor naar Londen.

Directeur Patrick Mikkelsen zegt woensdag tegen NU.nl dat Nederland zich meer moet inzetten om Amerikaanse bedrijven hier te krijgen en te houden. Eerder al maakte de Amerikaanse fabrikant Philip Morris bekend zijn sigarettenproductie uit Bergen op Zoom weg te halen. 

Onbegrijpelijk

Mikkelsen vindt het onbegrijpelijk dat politici zich tijdens een crisis hardop afvragen of Nederland niet te aantrekkelijk is geworden voor buitenlandse investeerders. "Dat is een luxe die Nederland zich niet kan veroorloven", zegt hij.

De directeur erkent dat er wel ergens belasting betaald moet worden, maar dat afspraken daarover in internationaal verband gemaakt moeten worden. Nederland zou zich daar niet als enige tegen moeten verzetten.

"Het enige gevolg daarvan is dat bedrijven hier vertrekken, zich elders vestigen en dat andere landen daarvan profiteren. En daar heb je niks aan."

Zorg

De directeur stelt dat het Nederlandse investeringsklimaat bij ondernemingen in zijn netwerk een punt van zorg is. "Veel bedrijven volgen op de voet wat er gebeurt. Nederland als vestigingsplaats voor nieuwe investeringen of herinvesteringen is gewoon niet vanzelfsprekend."

Mikkelsen zegt dat het een automatisme wordt gevonden dat Amerikaanse bedrijven zich hier komen vestigen, terwijl dat niet meer zo is.

"Nederland heeft heel lang een voorsprong gehad. We hebben een meter voorgelegen op andere landen en nu liggen we nog maar een neuslengte voor." Die voorsprong zat vooral in een stabiel aantrekkelijk fiscaal klimaat en een goed functionerende Belastingdienst.

Lachende derde

En juist Amerikaanse bedrijven zouden heel belangrijk zijn voor de Nederlandse economie. Een op de vier euro's die in Nederland wordt geïnvesteerd, zou afkomstig zijn van een Amerikaans bedrijf.

"Amerikaanse bedrijven zijn goed voor circa 450.000 banen. Het is zaak dat dat de Nederlandse overheid zich ervoor inzet om dat zo te houden. Nu zijn de Britten de lachende derde."

Bleekjes

Nederland steekt volgens Mikkelsen "bleekjes" af tegen de inspanningen die Britse politici leveren voor het binnenhalen van bedrijven. De directeur zegt dat zij heel actief hun fiscale beleid zo aanpassen, dat Britse tarieven aantrekkelijker worden dan die in Nederland.

"Iedere Britse official die ook maar iets te maken heeft met handelspolitiek is ervan doordrongen dat hij bedrijven naar Groot-Brittannië moet halen. Die attitude mis ik in Nederland."

Chemieconcern Lyondell Basell bevestigt een kantoor in Londen te hebben geopend vanwege het gunstige belastingverdrag tussen de VS en het Verenigd Koninkrijk. Het hoofdkantoor in Rotterdam waar ruim vijfhonderd mensen werken, blijft overigens wel in de Nederlandse havenstad.

Afweging

Mikkelsen is het er niet mee eens dat het hoofdkantoor van Starbucks beter in Londen zou passen. In het Verenigd Koninkrijk zitten de meeste vestigingen van de keten, terwijl er alleen in 2007 winstbelasting zou zijn betaald. Volgens de directeur is de vestiging een individuele afweging van een bedrijf en hoeft die zeker niet te zijn in het land met de meeste locaties.

De American Chamber of Commerce vertegenwoordigt sinds de jaren zestig belangen van Amerikaanse bedrijven in Nederland en Nederlandse bedrijven in de VS.

Starbucks verruilt Amsterdam voor Londen