Het merk Albert Heijn is 866 miljoen dollar (629 miljoen euro) waard, waarmee de supermarktketen tot de waardevolste merken in de Europese detailhandelssector behoort.

Dat maakte het advies- en merkenbureau Interbrand dinsdag bekend.

Albert Heijn bekleedt de 26e plaats in de ranglijst van Interbrand en is het enige Nederlandse bedrijf in de top vijftig. ''De kracht van het merk Albert Heijn is opmerkelijk'', aldus directeur Patrick Stal van Interbrand in Amsterdam.

''De hoge merkwaarde is het resultaat van de sterke authenticiteit van het merk en de jarenlange investering in innovatie om relevant te blijven voor de doelgroepen.''

Een woordvoerder van Interbrand legde uit dat bij het opstellen van de lijst naar drie zaken is gekeken. ''Het belangrijkste is de financiële prestatie van de bedrijven. Daarnaast kijken we naar hoe groot de rol van het merk is bij de keuze van consumenten en ten derde hoe het bedrijf zich verhoudt tot concurrenten.''

Merkwaarde

Interbrand verwacht dat de merkwaarde van Albert Heijn in twee à drie jaar kan stijgen tot 1 miljard dollar als ze blijven investeren in innovatie zoals ze de afgelopen jaren hebben gedaan. De woordvoerder prees daarbij onder meer de invoering van ophaalpunten, de combinatie met bol.com en de uitrol van de Excellent-lijn.

Het meest waardevolle merk in de Europese detailhandelsbranche is volgens het bureau Hennes & Mauritz (H&M) met een waarde van bijna 18,2 miljard dollar, gevolgd door het eveneens Zweedse Ikea (13,8 miljard dollar) en het Spaanse modebedrijf Zara (10,8 miljard dollar).

Aldi

De keten van Ahold moet onder meer het Franse Carrefour (4e), het Britse Tesco (5e) en de prijsvechters Aldi (9e) en Lidl (13e) voor zich dulden, maar wordt wel een grotere waarde toegedicht dan het Britse Morrisons (36e), het Franse Casino (37e) en het Britse Carphone Warehouse (46e).

Dat Aldi en Lidl hoger op de lijst staan, komt volgens de woordvoerder onder meer door het veel grotere aantal winkels van die ketens in Europa en de keuze voor een rol als prijsvechter.