Piloten die via een payroll-constructie bij vliegmaatschappij Ryanair werken richten een eigen onderneming op, omdat zij ontevreden zijn over de huidige arbeidsomstandigheden.

Dat melden verschillende bronnen aan NU.nl.

"Er wordt geen pensioen afgedragen, we krijgen niet doorbetaald bij ziekte en we hebben geen werkzekerheid", zegt een piloot van Ryanair en initiatiefnemer van de nieuwe organisatie GTD Aviation. Uit voorzorgsmaatregelen wil de piloot anoniem blijven.

Twee derde van de piloten die voor Ryanair vliegen zijn niet in vaste dienst, maar worden met een nul-urencontract ingehuurd via twee uitzendbureaus. Volgens de piloot onderhouden deze bedrijven nauwe banden met Ryanair.

"Het lijkt alsof die bedrijven met Ryanair maar één grote klant hebben. Zij zitten ook met een eigen bureau in hetzelfde pand."

Verdelen

Via GTD Aviation moeten de piloten die geen vast contract hebben een sterkere positie krijgen, iets dat Ryanair tracht te voorkomen volgens de piloot.

"Ryanair houdt er een verdeel en heers principe op na. Hoe kunnen wij onszelf organiseren als we op 65 verschillende vliegbases zitten in verschillende landen in Europa en Noord-Afrika? Ryanair deelt geen macht."

GTD Aviation wil vóór 1 mei vijfhonderd piloten aan zich binden. De initatiefnemers stellen dat de Ierse budgetmaatschappij niet om zoveel verenigde werknemers heen kan. "Pas met dat aantal hebben we een zaak", zegt de piloot.

De onderneming vraagt in eerste instantie een eenmalige contributie van 50 euro. Hoeveel piloten zich al hebben aangemeld wil de organisatie niet zeggen.

Arbeidsvoorwaarden

Uiteindelijk moet het samen optrekken leiden tot betere arbeidsvoorwaarden. "GTD Aviation is van de piloten, voor de piloten. Wij garanderen negenhonderd vlieguren per jaar, er wordt pensioen voor je betaald en er is een regeling dat je gedeeltelijk krijgt doorbetaald als je ziek bent", aldus de oprichter.

Bij Ryanair, de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, werken in totaal drieduizend piloten, gezagvoerders en co-piloten. Ongeveer een zesde daarvan is Nederlands.

Ryanair wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan. "Wij geven geen aandacht of verspillen geen tijd aan anonieme groepen zoals GTD Aviation", aldus de vliegmaatschappij in een reactie.