Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept vakbonden op ''maatschappij en consument'' niet te betrekken bij het cao-conflict in het beroepsgoederenvervoer. De werkgevers houden ondertussen vast aan de nullijn.

De werkgeversorganisatie betreurt het dat een actie van stakende vrachtwagenchauffeurs maandag leidde tot vertragingen in het verkeer rond de stad Utrecht.

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg liepen half februari vast.

De vakbonden eisen een 1-jarige cao met een loonsverhoging van 3 procent, maar de werkgevers blijven dus bij de nullijn.

Broos

''We willen wel loonsverhoging bieden, maar we kunnen niet'', zegt een woordvoerder van TLN. ''Het herstel in de sector is nog erg broos. Veel bedrijven hebben moeite om zwarte cijfers te schrijven. Het is eigenlijk kiezen tussen baanbehoud en werkgelegenheid of het omvallen van een bedrijven.''

Volgens FNV Bondgenoten reden maandagmorgen zeker vierhonderd truckers vanuit vijf verschillende locaties (Nunspeet, Beverwijk, Rotterdam, Arnhem en Gilze) langzaam in colonnes over de snelweg naar een manifestatie bij de parkeerplaats Haarrijn langs de A2.

Op slot

Eerder op de dag hadden boze chauffeurs de poorten van een handvol grote transportondernemingen op slot gedaan. Hierdoor konden enkele honderden vrachtwagens maandagmorgen niet uitrijden, aldus FNV.

De vakbond stelt dat de acties van maandag nog maar het begin zijn en dat er komende tijd meer volgen.

''En dan zal de spits misschien niet meer worden ontzien'', waarschuwt FNV-bestuurder Egon Groen.

Zijn collega Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen wijst erop dat een goede cao ook nodig is om het wegtransport in de toekomst aantrekkelijk te houden. ''Wie wil er anders straks nog achter het stuur kruipen?''

De cao voor de sector geldt voor zo'n 140.000 werknemers, onder wie vrachtwagenchauffeurs en medewerkers van logistieke centra.