De Belastingdienst heeft zeker een half miljard euro moeten betalen voor de fiscale stimuleringsmaatregelen voor (semi-)elektrische auto’s in 2013. 

De autobranche, die eerst lobbyde voor de belastingvoordelen, keert zich tegen de maatregelen.

Dat blijkt uit onderzoek van De Volkskrant zaterdag.

Het Minsterie van Economische Zaken heeft in 2013 geen goede schatting kunnen maken van de totale kosten voor de fiscale stimuleringsmaatregelen, waardoor de kosten door het plafond van 125 miljoen heen schoten.

In 2013 zijn ruim 22.000 stekkerauto’s verkocht, veel meer dan de jaren daarvoor. Volgens de Volkskrant is dit gekomen door de onverwacht sterk toegenomen populariteit van hybride auto’s als de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid

Elektrische auto’s komen in aanmerking voor een groot aantal subsidieregelingen en financiële voordelen. De financiële voordelen voor de bestverkochte stekkerauto van 2013, de Outlander, konden oplopen tot 31.000 euro.

Verstoring

Brancheorganisaties als de Bovag en de RAI vinden dat de stimuleringsmaatregelen zijn doorgeschoten en de markt daardoor wordt verstoord.

Het ministerie wijt de onverwachte kosten aan "snelle technologische ontwikkelingen" en gaat in de loop van 2014 de stimuleringsmaatregelen evalueren.