Consumenten en bedrijven klaagden vorig jaar vaker over banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Bijna een derde van de klachten ging over schadeverzekeringen.

Meer dan een kwart van de klachten ging over levensverzekeringen. Dat blijkt donderdag uit de jaarlijkse cijfers van het financiële klachteninstituut Kifid.

Het totaal aantal klachten steeg met drie procent naar 7318. De stijging is kleiner dan in 2012, toen tien procent meer klachten werden geteld in vergelijking met het jaar ervoor. Vijftien procent van de klachten werd niet in behandeling genomen omdat de consument de kwestie eerst met de instelling zelf moest oplossen. Dat is een stelregel van het Kifid.

Na schade- en levensverzekeringen werd ook veel geklaagd over bankproducten (negentien procent van de klachten), hypotheken (vijftien procent) en beleggingen (zeven procent). Bij het Kifid kwamen 127 klachten over woekerpolissen binnen.

Gecompliceerd

Ongeveer een derde van de geschillen die bij het instituut binnenkomen, worden in het voordeel van de consument opgelost, zegt een woordvoerder. "De klachten die bij ons binnenkomen zijn vaak gecompliceerd. Kleinere, eenvoudiger op te lossen geschillen worden door consument en instelling vaak opgelost zonder tussenkomst van ons."

Het Kifid behandelt sinds 2007 klachten over financiële instellingen. Sindsdien kreeg het instituut al 45 duizend klachten binnen. In 2009 kreeg het de meeste klachten te verwerken: 7818.