Een uitzending van het TROS-consumentenprogramma Radar over de slechte behandeling van slachtpaarden in Noord- en Zuid-Amerika is voor Nederlandse supermarktketens aanleiding om maatregelen aan te kondigen. 

Het vlees zou ook in Nederlandse producten worden verwerkt.

Deen Supermarkten ging dinsdag, daags na de uitzending, het verst door te verklaren ''per direct te stoppen met de inkoop van paardenvlees uit deze continenten''.

Albert Heijn zegt met zijn ''leveranciers en aanverwante partijen de hele keten van paardenvlees opnieuw goed tegen het licht te houden. Als we tegen zaken aanlopen die niet aanvaardbaar zijn, nemen we direct maatregelen.''

Ook Jumbo gaat het uitzoeken. Als het nodig blijkt, stopt de keten de samenwerking met leveranciers. ''Jumbo wil geen paardenvlees verkopen waarvoor dieren onnodig hebben geleden'', aldus Jumbo, dat net als Deen en AH de verklaring op Facebook publiceerde.

Eyes on Animals

De uitzending van Radar was gebaseerd op gezamenlijk onderzoek van een aantal dierenorganisaties, waaronder het Nederlandse Eyes on Animals.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten, zegt geschokt te zijn door de beelden, maar stelt dat in het rapport van Eyes on Animals bewijs ontbreekt dat de geconstateerde ''onacceptabele'' praktijken ''ook betrekking hebben op producten die in Nederlandse supermarkten worden verkocht.''

Het CBL heeft niettemin de Europese waakhond voor dierenwelzijn en voedselveiligheid FVO gevraagd opheldering te verschaffen.