De Autoriteit Financiële Markten (AFM) voert gesprekken met ING over de plannen die de bank heeft om klantgegevens commercieel in te zetten. 

De toezichthouder houdt de proef van ING "zeer scherp" in de gaten, zegt een woordvoerder vrijdag. De AFM wil dat de bank in debat gaat met de samenleving en "open en eerlijk communiceert".

De toezichthouder bekijkt de komende tijd of het gebruik van de gegevens van klanten in het belang van die klanten is.

Waarnemend voorzitter van AFM Theodor Kockelkoren riep de hele bankensector daarom vrijdag op het gesprek met de maatschappij aan te gaan. "Het gebruik van klantgegevens kan immers het vertrouwen van de consument schaden", zegt hij.

Vertrouwen

Dat was ook de uitkomst van een enquête gehouden door televisieprogramma Radar onder 27.000 mensen, waarvan er 15.000 een rekening bij ING hebben.

Daaruit bleek dat bijna 80 procent van de ondervraagde ING-klanten zegt dat hun vertrouwen in de bank is afgenomen. Een overgrote meerderheid van alle respondenten, 90 procent, vindt privacy belangrijker dan het krijgen van scherpe aanbiedingen.

Gevoeligheid

De AFM vindt dat ING het voornemen beter niet direct had kunnen aankondigen. "Het ligt voor de hand deze plannen eerst uitvoerig met klanten te bespreken voordat dit soort initiatieven naar buiten gaan". De storm van kritiek bewijst de gevoeligheid, zegt een woordvoerder van AFM.

Maandag meldde ING dat het van plan is na een proefperiode informatie over betalingsgedrag van klanten te verkopen aan bedrijven. Met die informatie kunnen bedrijven veel gerichter advertenties aanbieden. De bedrijven krijgen niet direct inzage in de gegevens, de bank zegt als schakel tussen klant en bedrijf te willen fungeren.

Lees ook: 'Strategie ING bedenkelijk'