137 banen weg bij Slotervaartziekenhuis

Bij het Amsterdamse Slotervaartziekenhuis verdwijnen 137 van de 1100 banen. 

Dat heeft het Slotervaartziekenhuis vrijdag bekendgemaakt.

Het ziekenhuis verwacht dat ongeveer tachtig mensen worden ontslagen, de rest van het banenverlies kan worden opgevangen door natuurlijk verloop en het niet verlengen van tijdelijke contracten. Dat heeft het Slotervaartziekenhuis vrijdag bekendgemaakt. De 1100 banen bij het ziekenhuis worden ingevuld door 1800 mensen. 

De directie overlegt nog met de vakbonden en de ondernemingsraad over de invulling van de reorganisatie. Volgens een woordvoerder horen medewerkers niet vrijdag al of ze hun baan behouden. Ook dat deel van de invulling hangt af van het overleg met de bonden en de ondernemingsraad.

Vrijdag werd bekend dat ex-directeur Aysel Erbudak van het Slotervaartziekenhuis weer een rechtszaak begint tegen het ziekenhuis en de voormalige eigenaren. Volgens de woordvoerder staan de ontslagen los van eventuele rechtszaken. De reorganisatie hangt volgens hem wel samen met de overname van het ziekenhuis door de MC Groep van zorgondernemer Loek Winter.

Transitiefinanciering 

De bezuinigingen zijn volgens het ziekenhuis noodzakelijk omdat er te weinig geld in kas zit en omdat de zogenoemde transitiefinanciering van acht miljoen euro wegvalt. Die vergoeding werd gegeven vanwege de overgang naar prestatiebekostiging bij ziekenhuizen.

De gebrekkige liquiditeit van het ziekenhuis was de reden voor de vorige eigenaren om vorig jaar contact te leggen met Winter. 

De MC Groep van Winter heeft het ziekenhuis sinds 31 december in handen, na maanden van juridische strijd. Winter, ook eigenaar van ziekenhuizen in Flevoland, laat het Slotervaart samenwerken met het op hetzelfde terrein gelegen Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis. Verder is het voor de MC Groep prioriteit om de financiële positie van het ziekenhuis te verbeteren. 

Dat het ziekenhuis gaat reorganiseren, werd vorige maand al bekend. Hoeveel banen daarbij zouden sneuvelen, was nog niet duidelijk.

Lees meer over:
Tip de redactie