Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro te veel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten in plaats van secondes. 

Dat maakte de Consumentenbond vrijdag bekend op basis van een onderzoek.

Consumenten betalen volgens de organisatie maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken.

''In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken.

Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen'', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Minuten

De consumentenorganisatie maakte vorige maand al bekend dat het overgrote deel van de telecomproviders de beltijd blijft afronden op minuten in plaats van secondes.

Sinds januari vorig jaar zijn providers verplicht minstens één abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de providers dat niet te doen voor al hun merken. Bij slechts 14 procent van de abonnementen zou worden afgerond op secondes.

Verleden

Vodafone, na KPN de grootste provider in Nederland, ziet de kritiek van de Consumentenbond als ''een probleem uit het verleden.'' De helft van alle abonnementen die momenteel verkocht worden zijn abonnementen met onbeperkt bellen, aldus een woordvoerder.

''Voor een groot deel van onze klanten gaat het dus niet meer op. En betalen per minuut is ook niet altijd duurder dan betalen per seconde. Als je veel lange gesprekken voert, kan het juist goedkoper zijn'', vertelt de zegsman.

KPN sluit zich daar bij aan. ''Het ligt helemaal aan het belgedrag of je beter af bent met per minuut of per seconde betalen. Wij hebben een variatie aan opties, de klant heeft altijd de keuze'', aldus een woordvoerster. Ook bij KPN worden er steeds meer abonnementen met onbeperkt bellen verkocht.