KLM is nog steeds niet van plan dertig boventallig verklaarde piloten van dochterbedrijf Martinair zelf in dienst te nemen. 

Dat schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag. Sinds de overname van Martinair in 2011 is er al ruzie over de rechten van het overgenomen personeel.

De piloten kunnen niet doorstromen naar de KLM-moederorganisatie, omdat een eerdere overeenkomst hierover werd opgezegd door pilotenvakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Die vreesde namelijk voor de promotiekansen voor de KLM-piloten. De rechtbank in Amsterdam heeft het opzeggen van die deal in december toegestaan.

Overcapaciteit

De Martinair-piloten raken hun baan kwijt, omdat twee vrachtvliegtuigen per 1 april uit de vaart worden genomen vanwege overcapaciteit. Aan het einde van het jaar wordt nog een toestel geschrapt.

Door de crisis gaat het slecht met de vrachttak van KLM. Steeds meer vracht wordt daarom met passagierskisten meegegeven.

Volgens voorzitter Arthur van den Hudding van VNV kunnen de Martinair-piloten wel een baan krijgen bij KLM-partner Etihad of dochter Transavia. Bij die eerste partij zouden ze hun rang zelfs kunnen behouden. Bij KLM zou het Martinair-personeel juist alleen onderaan de ladder kunnen beginnen.