'Ontwikkeling vliegveld Lelystad minder urgent'

De ontwikkeling van de luchthaven van Lelystad tot commercieel vliegveld is niet zo hard nodig als in 2008 was geraamd, omdat Schiphol niet zo rap groeit als verwacht. 

Investeringen die Schiphol als eigenaar in de ontwikkeling van het Lelystad Airport doet, kunnen om die reden beter in Schiphol zelf worden gestoken. Dat zegt een aantal luchtvaartmaatschappijen woensdag in Het Financieele Dagblad.

In het Alders-akkoord uit 2008 werd afgesproken dat het vliegveld in Lelystad als uitvalsbasis moest worden gebruikt als Schiphol de grens van 510 duizend vliegbewegingen per jaar zou bereiken.

De afspraken over de groei van Schiphol en de ontwikkeling van Lelystad Airport moeten worden aangepast, zeggen reisorganisatie TUI, vliegtuigmaatschappij Easyjet en de vereniging van luchtvaartmaatschappijen, de Barin, in de krant. Ze zijn bang dat de kosten voor de uitbreiding van Lelystad indirect op hun bord terechtkomt.

De verwachting was zes jaar geleden dat Schiphol het maximum in 2020 zou overschrijden. Twee weken geleden zei KLM-topman Peter Hartman al dat het niet erg realistisch is dat Schiphol de grens dan al overschrijdt, aangezien de concurrentieverhoudingen in de vliegmarkt zijn veranderd.

Lees meer over:
Tip de redactie