Het aantal diervriendelijke aanbiedingen van supermarkten is vorig jaar met 7 procent afgenomen. Wakker Dier heeft dat uitgezocht door reclamefolders en websites van de tien grootste supermarktketens te bekijken. 

Dat maakte de dierenwelzijnsorganisatie zondag bekend.

In 2012 nam dat aantal soort aanbiedingen nog toe. Vooral bij de vleesaanbiedingen is het aantal diervriendelijke aanbiedingen in 2013 met ongeveer 40 procent gedaald.

Diervriendelijke aanbiedingen voor zuivel en eieren stegen wel. Het aantal diervriendelijkere zuivelaanbiedingen steeg met 31 procent naar 72. Er waren 51 aanbiedingen met diervriendelijke eieren, een plus van 75 procent.

Hoogvliet scoort van alle diervriendelijke aanbiedingen het best, gevolgd door Albert Heijn en C1000. DekaMarkt staat op de laatste plaats.

Teleurstellend

Wakker Dier zegt dat het teleurstellend is dat supermarkten met hun folderbeleid de wens van consumenten negeren, die ondanks de economische crisis, steeds vaker kiezen voor diervriendelijke producten. ''Ze houden zo de trend naar duurzaam en diervriendelijk actief tegen.''

Een diervriendelijke aanbieding is een aanbieding van vlees, eieren met twee of drie Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming, biologisch zuivel en vleesvervangers.