AMSTERDAM - De kabelbedrijven UPC Nederland, Essent Kabelcom, Casema en CAIW brengen voetbal in stelling om meer Nederlanders te verleiden tot een abonnement op digitale televisie. Ze hebben daartoe een overeenkomst gesloten met het Voetbalkanaal dat, net als UPC Nederland, tot UnitedGlobalCom (UGC) behoort.

Op het Voetbalkanaal zijn onder meer wedstrijden uit de Engelse Premier League en de UEFA Champions League te zien. Voetbal vormt een belangrijke troefkaart voor de vier kabelbedrijven.

Digitaal signaal

Samen hebben ze ruim 100.000 klanten, die zijn geabonneerd op een betaalkanaal met digitale radio en televisie. Het digitale signaal levert beeld en geluid op dvd-kwaliteit.

De kabelaars zouden graag zien dat het aantal abonnees van digitale tv sneller toeneemt dan nu het geval is. Ze verwachten dat het Voetbalkanaal daarin verandering kan brengen.

Voetbalkanaal

UPC Nederland stond aan de wieg van het Voetbalkanaal. Vorig jaar wist het kabelbedrijf de uitzendrechten voor de voetbalwedstrijden van de UEFA Champions League te bemachtigen. Vervolgens werden die uitzendrechten in een apart bedrijf (United Football) ondergebracht en onder de naam Voetbalkanaal in de markt gezet.

"Sinds vorig jaar heeft 10 procent van onze klanten met een abonnement op digitale tv het Voetbalkanaal genomen. We verwachten dat die groei doorzet", zei een UPC-woordvoerder donderdag.

Klanten

Op dit moment heeft het kabelbedrijf ruim 60.000 klanten die via een digitaal signaal tv kijken. In totaal heeft UPC Nederland 2,4 miljoen klanten.

Bij UPC Nederland zit het Voetbalkanaal tot eind augustus in het standaardpakket à 14,95 euro. "Daarna betalen klanten 10 euro extra voor het Voetbalkanaal". De woordvoerder wilde geen uitspraken doen over omzetverwachtingen.