Het Nederlands bedrijfsleven laat volgens het COC kansen liggen om zich net als Google uit te spreken voor bescherming van mensen- en homorechten.

Het regenboogvoorbeeld van Google is volgens Philip Tijsma van het COC door geen enkel Nederlands bedrijf overgenomen.  

''Sterker nog: NOC*NSF en Heineken hebben nee gezegd tegen onze pogingen om in het Holland Heineken House een ontmoetingsruimte voor mensen uit de LHBT-gemeenschap onder te brengen", zegt Tijsma.

Een dergelijke ontmoetingsruimte voor homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders was er volgens hem wel tijdens de Olympische Spelen in Londen (2012).

Tijdens de Winterspelen in Vancouver werd dit zogenaamde 'Pride House’ voor het eerst geopend. De Russische autoriteiten weigerden een dergelijke ontmoetingsruimte op hun grondgebied, aldus COC.

Homomonument

Uit protest houdt de belangenorganisatie vrijdagavond een alternatieve openingsceremonie voor de Winterspelen bij het homomonument bij de Westerkerk in Amsterdam. Daar worden minstens 1.200 mensen verwacht. 

Tijsma juicht het regenbooggebaar van zoekmachine Google toe, maar constateert dat 'bij mijn beste weten' geen enkel Nederlands bedrijfsleven zich heeft uitgelaten over de bescherming van homorechten in Rusland.

Alleen het Amerikaanse bedrijf American Apparel heeft in Nederland speciale T-shirts op de markt gebracht met daarop een tekst van het olympisch handvest, dat ook door Google op de website wordt afgedrukt: "Het beoefenen van sport is een mensenrecht. Ieder individu moet de mogelijkheid hebben om sport te beoefenen, zonder discriminatie van welke aard dan ook en in de geest van de olympische gedachte. Dit vereist wederzijds begrip in de geest van vriendschap, solidariteit en fair play."

In de Verenigde Staten nam ook Coca Cola afgelopen weekeinde een ferm standpunt in. In een commercial tijdens de veelbekeken 'halftime show' in de pauze van de strijd om de Super Bowl liet de frisdrankengigant een homo-echtpaar met kind zien.

Activiste

Volgens de Amerikaanse activiste Sarah Kate Ellis is de commercial een belangrijke stap vooruit in de acceptatie van onder anderen homo’s en lesbiennes. De telecomgigant AT&T, sponsor van het Amerikaans olympisch team, heeft zich eveneens uitgesproken tegen de antihomowetgeving in Rusland.

Het COC vreest dat NOC*NSF en Heineken zich in Sotsji willen beperken tot een algemene bijeenkomst over integriteit in de sport, op 18 februari in het Holland Heineken House. Amnesty International is een van de deelnemers.

Tijsma: "Onder die algemene noemer komen dan matchfixing, doping en ook homorechten ter sprake. Dat is toch een merkwaardige algemene noemer voor een probleem rond Russische antihomowetgeving, die overduidelijk in strijd is met het olympisch Handvest."

Duidelijk

NOC*NSF zegt van het begin af aan het COC te hebben duidelijk gemaakt dat in het Holland Heineken House geen speciale ontmoetingsruimte voor de LHBT-gemeenschap zou komen.

''Het huis staat open voor iedereen. We organiseren nooit doelgroepenbijeenkomsten en dat hebben we in ons eerste gesprek meteen kenbaar gemaakt", zegt NOC-woordvoerder Geert Slot. 

Op de bijeenkomst over de integriteit in de sport komt volgens hem ook de relatie tussen sport en mensenrechten te sprake, inclusief de antihomowetgeving in Rusland. ''Maar we hebben ook het gevoel dat sport wel erg sterk gebruikt wordt om een probleem op te lossen." 

Heineken

Heineken zegt in een reactie ''absoluut sympathie te hebben voor de standpunten, argumenten en zorgen van het COC". De bierbrouwer zegt wereldwijd een non-discriminatieregel in het personeelsbeleid te hanteren.

''We hebben gesproken met het COC en uitgelegd dat we in Sotsji moeten opereren in de context van de lokale wetten. Daarom kunnen we geen platform bieden", aldus woordvoerster Christine van Waveren van Heineken.

"Daarnaast werken we in opdracht van NOC*NSF en hebben we ook te maken met de Olympische regels. Het is dus een afweging geweest. Maar als bedrijf zijn we heel uitgesproken als het gaat om de rechten van de LHBT-gemeenschap."