Reizigers zijn steeds vaker tevreden over hun geboekte vakanties. Het aantal klachten dat vakantiegangers jaarlijks indienen bij de Geschillencommissie Reizen is afgelopen jaar opnieuw sterk gedaald, meldde reisbrancheorganisatie ANVR donderdag.

Van de jaarlijks 8 miljoen Nederlanders die een vakantie boeken bij een ANVR-reisonderneming zijn vorig jaar 'slechts’ 476 klachten binnengekomen bij de geschillencommissie. Daarvan is nog geen 25 procent geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard. Tien jaar geleden werden nog zo'n 3000 klachten ingediend.

''Alhoewel elke klacht er één te veel is, voor zowel de consument als voor de reisonderneming, zijn wij als brancheorganisatie blij met deze positieve ontwikkeling'', aldus directeur Frank Oostdam van de ANVR.

De daling van het aantal klachten is volgens de organisatie maar voor een klein deel te verklaren uit de afname met 6,5 procent van het aantal geboekte pakketreizen afgelopen jaar.

Het aantal klachten daalde met ruim 10 procent en het jaar ervoor zelfs met 26 procent. Deze trend is al jaren zichtbaar en de ANVR verwacht dat het aantal klachten nog verder zal afnemen.