Door grote prijsverschillen gaan steeds meer Nederlanders naar een supermarkt in Duitsland. In de grensstreken is dat inmiddels in de cijfers terug te zien, meldde marktonderzoeksbureau GfK woensdag.

Dat de prijzen in Duitsland lager liggen, komt voornamelijk door de hoge accijnzen die in Nederland betaald moeten worden. Op sterke drank wordt in Duitsland bijvoorbeeld veel minder accijns geheven, waardoor de prijs doorgaans lager ligt.

"Op een fles wijn ben je hier beduidend duurder uit'', zegt supermarktdeskundige Joop Holla van GfK. Volgens hem slaan de Nederlanders die over de grens hun inkopen doen, vaak in één keer veel producten in. Het bedrag per supermarktbezoek in het buitenland ligt gemiddeld zo'n derde hoger dan hier.

Bijna de helft (48 procent) van de Limburgers kocht het afgelopen jaar een keer per maand over de grens. Een jaar geleden was dat nog 44 procent.

Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij Duitse supermarkten. 

België

​Het prijspeil in Belgische supermarkten ligt ietsje hoger dan in Nederland. Daardoor is de situatie daar eerder andersom.

Volgens Holla zijn er zelfs Nederlandse supermarkten die folders verspreiden in België om onze zuiderburen te verleiden om in ons land hun inkopen te doen.

Kassabon

De omzet van de Nederlandse supermarkten staat de laatste tijd onder druk. In november (min 0,6 procent) en december vorig jaar (min 1 procent) daalde de omzet zelfs.

Afgelopen maand was weer sprake van een groei van 1,5 procent. De gezamenlijke omzet bedroeg in januari 3,18 miljard euro, tegen 3,13 miljard euro in januari vorig jaar.

Per bezoek gingen consumenten wel minder uitgeven. De omzet per kassabon daalde met 0,3 procent naar 22,09 euro.