Het aantal plastic tasjes dat winkels aan hun klanten meegeven kan flink omlaag als de mensen worden gewezen op de voordelen van hergebruik. Ook het vragen van een bijdrage van 10 cent per tasje helpt daarbij.

Dat blijkt uit een proef van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.

''De combinatie van een financiële bijdrage en een heldere communicatie over de gevolgen voor het milieu maakt dat winkels minder plastic tasjes hoefden uit te delen'', aldus de RND dinsdag.

''Als klanten hun eigen tas meenemen wanneer ze boodschappen doen of gaan winkelen kan het gemiddelde aantal uitgegeven gratis plastic tasjes per aankoop met 48 tot zelfs 77 procent omlaag.''

Winkelketens

Aan de proef onder de naam Mag het een tasje minder zijn? werd deelgenomen door winkelketens als Blokker, HEMA en Kruidvat in drie gemeenten: Zoetermeer, Tilburg en Deventer.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) sprak in een reactie van mooie resultaten. De bevindingen sluiten volgens haar goed aan op de inzet om gratis plastic tasjes uit te bannen. ''Met de resultaten onder de arm overleg ik onder anderen met vertegenwoordigers van winkeliers en marktkooplui hoe we daarmee verder kunnen gaan'', zei Mansveld.