De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN een boete opgelegd van bijna 30 miljoen euro. 

Het telecomconcern zou de concurrentie in 2010 hebben benadeeld bij de aanbestedingsprocedure van vaste telefonie voor de overheid (OT2010).

Volgens de toezichthouder heeft KPN op een ''cruciaal moment'' in de procedure informatie over tarieven achtergehouden voor concurrenten. Zij werden op achterstand gezet, aangezien ze door KPN verzwegen kortingen niet in hun eigen aanbod konden verwerken.

De boete werd al op 21 december 2011 aan KPN opgelegd, maar mocht van de rechter tot op heden niet bekend worden gemaakt. KPN is tegen de boete in beroep gegaan.

'Veel te hoog'

Het telecomconcern liet donderdagavond weten de boete ''veel te hoog'' te vinden. Volgens het bedrijf wordt geen rekening gehouden met de schade die KPN al heeft geleden. Het bedrijf moest zijn bieding indertijd terugtrekken en zag de opdracht naar Tele2 gaan. KPN vindt ook dat de norm waarop de overtreding is gebaseerd niet duidelijk was.

''KPN heeft met deze overtreding de concurrentie op ernstige wijze benadeeld”, stelde ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn echter in een toelichting. ''Dit is niet de eerste keer dat KPN een dergelijke overtreding begaat. Daarom hebben we KPN niet alleen een boete opgelegd maar destijds ook onder verscherpt toezicht gesteld.''

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaalde in maart vorig jaar nog dat de Opta, de voorloper van de ACM, KPN ten onrechte dwong om zijn bieding in te trekken.

Volgens het CBb was de toezichthouder bevoegd een last onder dwangsom op te leggen, maar had die onevenredige gevolgen. Door de intrekking van het bod door KPN ontstond namelijk nog geen gelijk speelveld, maar werd de concurrentie juist verminderd.

Het beroep van KPN tegen de boete wordt naar verwachting de komende maanden door het CBb behandeld.