Moeilijke markten drukken resultaten Unilever

ROTTERDAM - De groei van de grote merken van Unilever stokt. Voor de eerste keer sinds de strategie 'de weg naar groei' werd ingezet groeien de grote merken niet meer. De slechte markt, tegenvallende verkopen in ijs, kant-en-klare thee, problemen met het afslankproduct Slim-Fast en het onderdeel diepvriesproducten speelden het was- en levensmiddelenconcern parten.

De omzet tegen actuele wisselkoersen zakte in het tweede kwartaal met 6 procent in tot 10,5 miljard euro. De bedrijfswinst daalde met 4 procent tot 1,56 miljard euro. Dat maakte de onderneming woensdag bekend.

Nettowinst

Het concern zag de nettowinst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (tegen constante wisselkoersen) wel groeien met 34 procent tot 770 miljoen euro. Unilever (onder meer Ola, Knorr en Bertolli) wist dit cijfer overeind te houden door de hogere winsten die werden geboekt op de verkoop van bedrijfsonderdelen, lagere inkoopkosten en herstructureringsprogramma's.

Bestuursvoorzitter A. Burgmans is ontevreden. "Bij een omzetgroei voor de leidende merken beneden de 3 procent ben ik geen tevreden man. De stagnatie heeft te maken met het verminderde consumentenvertrouwen. Consumenten willen hun koopkracht behouden en letten op de kleintjes. Daarnaast zien we druk door de opkomst van de harddiscounters."

'Weg naar groei'

Het concern staat aan het einde van het strategische programma 'de weg naar groei', waarbij van de 1600 merken (in 2000) nog vierhonderd leidende merken moesten overblijven. Inmiddels komt 95 procent van de omzet uit deze merken, waarvan er over zes maanden volgens Burgmans er inderdaad ongeveer vierhonderd over zijn.

Unilever had in Europa te maken met prijsdalingen in de markten voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Bij de voedingsmiddelen stagneerde de markt voor ijs en kant-en-klare thee. Vooral in Duitsland, Frankrijk en Nederland was dat goed te merken. Hierdoor zakte de totale omzet in Europa met 7 procent tot ,6 miljard euro.

Slechte zomer

"Dat heeft te vooral maken met de slechte zomer", aldus Burgmans uit. "Als de zomer beter was geweest, had ons dat in ijs en thee samen 2 procentpunt gescheeld. In vergelijking met vorig jaar is het verschil nog veel groter. Toen hadden we een geweldige zomer."

Het concern denkt marktaandeel terug te winnen door sneller in te spelen op prijs. "We willen de consument behagen", aldus Burgmans. Als die een product te duur vindt, dan moet er wat af. We zijn nu bovendien ook al met onze merken aanwezig in discountformules."

Zorgenkindje

Een ander zorgenkindje is de diepvriessector, waar de omzet 4 procent afnam. De merken (zoals Iglo) moeten zich duidelijker gaan onderscheiden. Het concern heeft ook problemen met het afslankproduct Slim-Fast. Het marktaandeel daarvan in de Verenigde Staten daalde de afgelopen periode. Om het tij te keren, ging het assortiment om.

"Het Atkins-dieet (grote concurrent) lijkt wel een religieuze beweging", zei Burgmans "Daar heeft Slim-Fast onder te lijden. We hebben het suikerniveau nu aangepast en de basisproducten opnieuw in de markt gezet."

Simplex

Om de resultaten in de toekomst te verbeteren kondigde het bedrijf een nieuwe reorganisatie aan onder de naam Simplex. Processen moeten simpeler zoals personeelsdiensten, it en financiële processen. "We willen meer doen met minder." Voor de reorganisatie is 850 miljoen euro beschikbaar. Vanaf 2006 moet het miljoen per jaar opleveren.

Unilever rapporteert de financiële resultaten op verschillende manieren. In de resultaten tegen constante wisselkoersen zijn de invloeden van dalende of stijgende valutakoersen weggefilterd. Zo denkt het concern de financiële markten beter te informeren.

Berekening

Als de cijfers op deze manier berekend worden, zakte de omzet in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met 3 procent tot ,8 miljard euro. De bedrijfswinst van Unilever zakte 2 procent tot 1,6 miljard.

Ondanks de moeilijke markten handhaaft Unilever de winstverwachting. De winst per aandeel moet dit jaar met lage dubbele cijfers groeien.

Tip de redactie