KLM mag de piloten van dochteronderneming Martinair niet in dienst nemen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vrijdag bepaald in een kort geding. 

De piloten - gegroepeerd in de stichting Algemeen Vlieger Belang (AVB) - krijgen daardoor niet dezelfde rechten als hun collega's van KLM, zoals eerder in hun cao was afgesproken.

De Martinair-piloten hadden afgesproken dat ze per 1 januari bij KLM 'horizontaal' zouden kunnen instromen. Op die manier hoefden ze niet onder aan de ladder te beginnen, maar werden ze tussen de KLM-vliegeniers geplaatst, onder meer op basis van het aantal dienstjaren en hun ervaring.

Voor de KLM-piloten was die afspraak echter problematisch. Hoe hoger een piloot op de 'ervaringsranglijst' staat, hoe groter de kans op promotie, meldde onderzoekssite Follow the Money halverwege december.

De instroom van ervaren Martinair-personeel vertraagt en onderbreekt daarom de loopbaan van de huidige KLM-piloten, zo vrezen zij.

Personeel

De cao voor het Martinair-personeel werd in 2011 na veel gesteggel gesloten tussen KLM, Martinair en pilotenvakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Bij die vakbond zijn zowel piloten van KLM als van Martinair aangesloten. De KLM'ers zijn echter ruim in de meerderheid.

Het was echter diezelfde VNV die eind oktober besloot de cao voor de aangesloten Martinair-piloten op te zeggen. Verenigingsvoorzitter Steven Verhagen noemde dat tegen Follow the Money 'noodzakelijk'.

"Anders zouden de belangen van een grote groep KLM-piloten zijn geschaad door de instroom van voormalige Martinair-collega's", stelde hij.

Het Martinair-personeel voelt zich verraden door het VNV-besluit en stapte naar de rechter, gegroepeerd in de AVB. Zij vinden dat de vakbond veel te laat besloot de cao-afspraken op te zeggen. De rechter wees de piloten er vrijdag echter op dat in de contracten geen opzegtermijn was afgesproken en de VNV de cao dus op tijd heeft opgezegd.