Consumenten zijn iets positiever geworden in december, al domineren de pessimisten nog altijd. De zogenoemde vertrouwensindex steeg ten opzichte van november met 2 punten tot min 16 punten.

Dat betekent dat er 16 procent meer pessimisten dan optimisten zijn. Dat blijkt uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag bekendmaakte.

De vertrouwensindex komt van ver; in februari waren er nog 44 procent meer pessimisten dan optimisten. November is de 4e maand op rij dat het consumentenvertrouwen verbetert.

Beweeg de cursor over de lijn om de index te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Consumenten waren vooral minder negatief over het algemene economisch klimaat dan in november. De deelindicator steeg 4 punten en kwam in december uit op min 12. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde, maar de stemming over de economie in de komende twaalf maanden bleef onveranderd.

De deelindicator koopbereidheid bleef staan op min 19. Over de ontwikkeling van hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden waren consumenten in december iets pessimistischer dan in november.

Ze waren echter een fractie minder somber over hun financiën in de komende twaalf maanden. Verder vonden ze de tijd wat minder ongunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies.