ING nieuw op ranglijst waardevolle merken

RIJSWIJK - ING is op de jaarlijkse ranglijst van de honderd meest waardevolle merken van de wereld beland. Dat lieten het Amerikaanse zakenblad Business Week en merkenadviesbureau Interbrand vrijdag weten. De bank-verzekeraar staat op de 88e plaats.

Ook andere Nederlandse merken hebben een plekje in de ranglijst. Philips daalde zes plaatsen naar postie 65 en Shell (84) moest een plekje opgeven. Heineken zakte negen plaatsen, maar wist met plek nog net op de lijst te blijven.

De ranglijst wordt ook dit jaar gedomineerd door Amerikaanse merken. In totaal zijn 58 van de honderd merken Amerikaans, zes minder dan in 2003. De eerste vijf plaatsen bleven onveranderd. Coca-Cola is het meest waardevolle merk, gevolgd door Microsoft, IBM, GE en Intel.

Vorig jaar stond het Finse Nokia, fabrikant van mobiele telefoons, nog op de zesde positie. Dit keer daalde het bedrijf twee plaatsen. Die plekken werden opgevuld door de Amerikaanse bedrijven Disney en McDonald's. Afluiters van de top-tien zijn het Japanse Toyota en het Amerikaanse Marlboro. Bedrijven die op de lijst terecht komen moeten de merknamen wereldwijd gebruiken en een significante omzet genereren in de belangrijkste wereldmarkten. Daarnaast moeten er voldoende financiële en marketinggegevens openbaar toegankelijk zijn. LINK
Bekijk de complete lijst (pdf bestand).

Tip de redactie