Principe-akkoord railinfra-CAO na stevig onderhandelen

ROTTERDAM - De werkgevers in de railinfrastructuur en de vakbonden hebben in de nacht van dinsdag op woensdag een principe-akkoord bereikt over een nieuwe CAO.

De overeenkomst loopt tot juni 2004 (26 maanden) en omvat onder meer een loonsverhoging van in totaal 7,25 procent, inclusief automatische prijscompensatie. Dat heeft werkgeversvoorzitter J. Leenhouts meegedeeld.

Bonden

De vakbonden leggen het principe-akkoord met een positief advies voor aan de leden. Alle vier de bonden, FNV Bondgenoten, Bouw- en Houtbond CNV, CNV Bedrijvenbond en Het Zwarte Corps, zijn zeer content met het resultaat. "Dat wij behaalden met onderhandelen op de vierkante millimeter", aldus F. Szablewski van FNV Bondgenoten. Hij verwacht dat de ledenraadpleging eind april is afgerond.

Werktijden

Werkgevers en werknemers hebben een groot aantal afspraken gemaakt in de nieuwe CAO, zoals (een studie naar) maatregelen om de sociale effecten van de onregelmatige werktijden minder nadelig te laten uitpakken. Het gaat bij de afspraken vooral om regelgeving en -beleving, zoals op het gebied van rusttijden en vrije tijd. De werknemers krijgen bijvoorbeeld meer zeggenschap over het opnemen van de atv- en compensatiedagen.

Onderhandelen

De overeenkomst werd bereikt na dertig uur van stevig onderhandelen, aldus Szablewski. De partijen begonnen maandag en gingen door tot 05.00 uur dinsdagochtend. Dinsdagmiddag om 16.00 uur gingen ze verder tot na 03.00 uur woensdagochtend. Om het bereiken van het principe-akkoord te vieren, krijgen alle werknemers in mei een eenmalig extraatje van 50 euro bruto.

De onderhandelingen over een nieuwe CAO voor het personeel dat spooronderhoud verricht, waren half maart in een impasse geraakt. Heikel punt was het loon. De bonden stelden de werkgevers vervolgens een ultimatum. De werkgevers moesten uiterlijk 9 april met een beter loonbod komen, anders zouden er acties uitbreken onder de bijna 4000 werknemers.

Prikacties

Twee weken geleden hadden al prikacties plaats. Daardoor werden kapotte bovenleidingen niet meteen gemaakt en seinstoringen niet direct verholpen. Om druk op de ketel te houden, gingen de bonden door met de prikacties. Vorige week woensdag accepteerden zij het aanbod van de werkgevers om weer te gaan praten.

Tip de redactie