Profiel: Sanoma

Mediaconcern Sanoma schrapt 500 voltijdsbanen in Nederland. Hieronder volgt een profiel van de Nederlandse tak van het Finse bedrijf.

Hoofdkantoor: Hoofddorp

Topman: Dick Molman. Hij wordt per 1 januari 2014 opgevolgd door Peter de Mönnink, afkomstig van Reed Business Nederland.

Activiteiten: Sanoma maakt deel uit van de Finse beursgenoteerde Sanoma Group: een media- en educatiebedrijf dat informatie en entertainment verzorgt in een groot aantal Europese landen. De activiteiten strekken zich uit tot publiekstijdschriften, televisiezenders, events, e-commerce, sites en apps.

Bekende Nederlandse merken zijn AutoWeek, Donald Duck, Libelle, LINDA., Margriet, Net5, NU.nl, SBS6, SchoolBANK, Startpagina, Tina, Viva, vtwonen en Veronica.

Historie: Sanoma nam in 2001 de tijdschriftendivisie van VNU over. Bij de overname kreeg Sanoma ook internetuitgever Ilse Media in handen en Startpagina.nl. Met de acquisitie van de televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica in 2011 zette het bedrijf een volgende stap in uitbreiding van het multimediale portfolio.

Financiële gegevens: In 2012 bedroeg de omzet van de Sanoma Group 2,4 miljard euro en de operationele winst 232 miljoen euro. De omzet in Nederland bedroeg in dat jaar 760 miljoen euro. Voor 2013 heeft het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting naar beneden bijgesteld.

Werknemers: ruim 2000 werknemers (ruim 1600 voltijdsbanen)

Tip de redactie