De geplande accijnsverhogingen op brandstof zouden meer kosten dan ze opleveren. Dat zeggen verschillende belangenverenigingen woensdag in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer.

De verhogingen zouden het bedrijfsleven en de overheid honderden miljoenen euro’s kosten. Verladersorganisatie EVO, de BOVAG, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW en MKB-Nederland pleiten ervoor de maatregel terug te draaien. 

De organisaties wijzen er op dat verladende bedrijven en de transportsector opnieuw te maken krijgen met hogere kosten voor brandstof.

Zo zou de prijsverhoging van diesel neerkomen op een lastenverzwaring van 230 miljoen euro voor het vervoeren van goederen. 

En voor tankstations in de grensstreek wordt het moeilijker om te concurreren met pomphouders over de grens. 

Tankstations bedreigd

"Het gevolg is dat achthonderd tankstations in hun voortbestaan worden bedreigd. Dit is schadelijk voor de werkgelegenheid", schrijven de belangenclubs.

Onder meer doordat lpg vanaf januari duurder zal zijn dan in de buurlanden, zouden de pomphouders volgens de brief jaarlijks 560 miljoen euro aan omzet mislopen. 

Tegenvaller schatkist

Omdat de overheid dan tegelijkertijd accijns- en andere belastinginkomsten misloopt, zou dat ook voor de schatkist een tegenvaller van honderden miljoenen euro’s zijn.

Begin deze maand liet ook belangenvereniging ANWB zich al negatief uit over de prijsverhogingen.

Begrotingsakkoord

De regeringspartijen VVD en PvdA spraken in het begrotingsakkoord met oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP af dat eerder geplande accijnsverhogingen door moeten gaan.

Diesel wordt per 1 januari 3 eurocent duurder en lpg 7 eurocent.