Supermarktketen Albert Heijn komt binnenkort met een nieuwe bonuskaart, waarmee klanten ook persoonlijke aanbiedingen kunnen krijgen. 

Daarvoor moet de kaarthouder zich wel op internet registeren. Dat maakt de supermarktketen dinsdag bekend. De oude bonuskaart is vanaf begin 2014 niet meer geldig.

Klanten van de Zaanse keten krijgen hun nieuwe bonuskaart binnen enkele weken aan de kassa van Albert Heijn. De consument is niet verplicht de kaart te activeren, maar dat is wel noodzakelijk voor de persoonlijke aanbiedingen.

Die aanbiedingen worden volgens Albert Heijn gebaseerd op het koopgedrag. Wie bijvoorbeeld regelmatig pasta koopt, krijgt daar eerder een persoonlijke korting op. Daarnaast krijgt de klant korting op producten waarvan Albert Heijn denkt dat ze interessant zijn.

Omstreden

Dat klanten met de nieuwe bonuskaart nog meer gegevens moeten opgeven, is omstreden. Nog geen twee weken geleden riep de Consumentenbond Albert Heijn op de bonuskaart beter te beveiligen.

Zo zou door het invullen van iemands kaartnummer op de site of app van Albert Heijn heel gemakkelijk te achterhalen zijn welke producten diegene koopt. 

De grootgrutter stelt dat transparantie en betrouwbaarheid belangrijk zijn in zijn dienstverlening. Albert Heijn zegt daarom zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens. Klanten die hun gegevens niet willen invullen, kunnen er altijd voor kiezen om hun kaart niet te verpersoonlijken.

Meer vaste klanten

Initiatieven zoals de nieuwe bonuskaart leveren waarschijnlijk meer vaste klanten op. Dat zou de vergelijkbare omzetgroei bij de keten een duwtje in de rug moeten geven van 1 tot 2 procent. Dat schrijven analisten van Rabobank dinsdag in een commentaar.
 
De groei van de winkelverkopen is de laatste kwartalen juist afgevlakt, grotendeels als gevolg van inflatie. De volumes krompen zelfs licht en het bedrijf groeit niet meer sterker dan zijn concurrenten. In het derde kwartaal zou dat verder kunnen verslechteren, denkt de bank. 

Groei aanjagen

Om het tij te keren heeft Albert Heijn een aantal stappen genomen, waaronder de recente prijsverlaging van meer dan duizend A-merken. Ook een sterkere inzet op de verkoop via internet en een nieuwe bonuskaart zijn initiatieven waarmee het bedrijf de omzetgroei hoopt aan te jagen.
 
Rabobank heeft een koopadvies voor moederbedrijf Ahold en een koersdoel van 14,50 euro. Dinsdag om 9.22 uur stond het aandeel 0,2 procent lager op 12,93 euro, bij een eveneens 0,2 procent lagere AEX.