Voor het eerst is een prijzenslag met benzine en diesel ontbrand langs de snelweg. In stilte doet Tango met een onbemand tankstation langs de A27 bij Eemnes een poging de prijzen langs de rijkswegen te drukken. 

Het is de eerste volledig onbemande pomp langs het Nederlandse snelwegennet.

De voormalige Q8-pomp bij Eemnes geeft voortaan in de onbemande Tango-uitvoering tien cent korting per liter op de adviesprijzen voor Euro95 en negen cent op diesel.

Tango gaat pas volgende week (3 oktober) officieel open, maar is nu al operationeel. De bemande concurrent Esso aan de overzijde van de A27 heeft in een reactie de prijzen met zes eurocent teruggeschroefd.

Snelwegpompen gelden als de duurste in Nederland die doorgaans de hoge adviesprijzen volgen, zonder noemenswaardige prijsverschillen.

Concurrentie

Brancheorganisatie BOVAG en belangenbehartiger BETA verwachten in de toekomst ook langs de snelwegen meer concurrentie en lagere brandstofprijzen. Volgens de BOVAG vormen de 265 snelwegpompen het laatste bolwerk waar de moordende concurrentie onder tankstations nog niet heeft toegeslagen. Dat verandert onder druk van automobilisten, die steeds vaker uitwijken naar goedkopere pompen bij af- en opritten.

''Ook langs de snelwegen zal een keuze moeten worden gemaakt tussen onbemand tanken of het exploiteren van een full-service benzinestation, waar van alles te krijgen is, van broodjes tot levensmiddelen en drogisterijartikelen’’, zegt Tom Huyskens namens de BOVAG. ''Iets er tussenin doen biedt op termijn geen levensvatbaarheid meer.’’

Onbemande tankstations

Volgens de BOVAG is de trend van onbemande tankstations niet te keren. In 2008 waren er 1115 onbemande tankstations, twee jaar geleden 1368 en thans 1850. Het aantal bemande pompen daalde juist van 3128 in 2008 naar 2366 dit jaar.

De belangenvereniging van exploitanten van benzinestations, de BETA, maakt zich zorgen over de toekomst van de bemande pompen.

Volgens BETA-secretaris Edsko Schuitema zijn de snelwegstations steeds moeilijker winstgevend te houden. De verkopen in de pompshops, die ook al onder druk staan, zijn nog de enige winstmakers. ''Met vier ijsjes en een paar Marsen voor de kinderen verdient een pomphouder vier keer zo veel dan aan een tank benzine", rekent hij voor.

Strijd leveren

Volgens Schuitema kunnen de snelwegstations nauwelijks strijd leveren met concurrenten onderaan de op- en afritten. ''Om een bemand tankstation buiten de nachtelijke uren zeven dagen per week bezet te houden, heb je al gauw vier personeelsleden nodig. Om die te kunnen betalen, moet je heel wat extra liters benzine verkopen."

De overheid verdient volgens hem miljoenen euro’s aan het verpachten van verkooplocaties langs snelwegen. Daarnaast voelen exploitanten in de grensregio’s de effecten van accijnsverhogingen.

Volgens de grensmonitor van de BETA verkopen stations in de buurt van Duitsland en België dit jaar gemiddeld 9 procent minder benzine. De afgelopen drie weken daalde het volume zelfs met 12 procent.

Ombouwen

Tango-moeder Q8 overweegt zijn tien pompen langs de snelweg vrijwel allemaal om te bouwen naar onbemande versies. Dat betekent wel dat er geen LPG meer kan worden getankt, want daarvoor is toezicht wettelijk vereist. Het onbemand tanken heeft nog meer voordelen: wachten voor de kassa is verleden tijd, wegrijden zonder te betalen trouwens ook.

''We zijn in 2000 als Tango in Nijmegen met een proef met onbemand tanken begonnen", zegt Martijn Hazebroek, manager strategie bij Kuwait Petroleum. ''Sindsdien is onbemand tanken niet meer weg te denken. Wij verwachten dat die trend elders langs de snelweg eveneens tot uiting komt."

De bijbehorende pompshop bij het onbemande tankstation heeft een metamorfose ondergaan. Daar worden op de drukke uren van de dag exclusieve broodjes en delicatessen verkocht.