Peter de Mönnink is benoemd als nieuwe topman van Sanoma Media Nederland. Dat maakt het Finse moederbedrijf vrijdag bekend.

De Mönnink volgt daarmee Dick Molman op die per 1 november het bedrijf verlaat. Molman bekleedde de functie zeven jaar lang en maakte in mei bekend dat zijn zetel "nieuw bloed nodig heeft". 

Sanoma-president Harri-Pekka Kaukonen bedankt Molman voor zijn "belangrijke rol" in het opbouwen van Sanoma als huidige marktleider in Nederland.

Sanoma is onder meer bekend van de nieuwssite NU.nl en tijdschriften als Libelle, Margriet, Nieuwe Revu en de televisiezender SBS.

De 50-jarige De Mönnink is op dit moment werkzaam bij Reed Elsevier (CEO van Reed Business Nederland & Reed Business International) en zal op 1 januari 2014 beginnen bij Sanoma.  De Mönnink zegt er naar uit te kijken het bedrijf om te vormen tot "mediabedrijf van de volgende generatie."

Molman zegt het volste vertrouwen te hebben dat De Mönnink "met zijn ruime ervaring en leiderschapskwaliteiten de juiste man is om Sanoma Media naar de volgende fase te leiden in een tijd waarin structurele veranderingen in mediaconsumptie samenvallen met sterke economische tegenwind".

Roerige tijden

De Mönnink zal in roerige tijden aan de slag gaan. Sanoma schreef begin dit jaar honderden miljoenen euro’s af op het in in 2011 aangekochte SBS. Ook staan de tijdschriftenopbrengsten onder druk door de in zwaar weer verkerende advertentiemarkt.

Op 31 oktober staat de publicatie van de cijfers van het derde kwartaal gepland in Finland. De Sanoma Group geeft dan een toelichting op de financiële stand van zaken en andere ontwikkelingen.