Nederlanders zijn over het algemeen redelijk positief over hun schade- en zorgverzekeraar.

Dat is de uitkomst van een tevredenheidsonderzoek van het Verbond van Verzekeraars onder ruim negenduizend verzekerden. 
 
De ondervraagden geven hun schadeverzekering gemiddeld een 7,7. De zorgverzekeraars krijgen een 7,5 als rapportcijfer. 

Er wordt in het onderzoek onderscheid gemaakt in nieuwe en claimende klanten. De eerste groep geeft de schadeverzekeraars een 7,6 als tevredenheidscijfer. De tweede een 7,9.

Een iets minder hoge score is te zien bij het antwoord op de vraag of klanten denken dat zij belangrijk zijn voor hun schadeverzekeraar. Gemiddeld is 67 procent het hier helemaal mee eens.
 
De tevredenheid bij consumenten over de snelheid (88 procent) en hoogte (87 procent) van de uitbetaling is volgens het onderzoek vrij hoog. 

Zorg

Bij de zorgverzekeraars wordt volgens het onderzoek van het Verbond ook redelijk goed gescoord. Nieuwe klanten geven een 7,5 en claimende klanten 7,6 als rapportcijfer aan hun verzekeringsaanbieder.
 
Ook hier is een kleine daling in waardering te zien op de vraag of zij vinden dat de verzekeraar hen belangrijk vindt. Maar de 66 procent die hier positief op antwoordt is nog steeds een ruime meerderheid.
 
Op de vraag of klanten vinden dat zij snel hun geld ontvangen na een claim, antwoordt 80 procent hier bevestigend op. 83 procent is tevreden over de behandeling van de zorgverzekeraar bij de afhandeling van declaraties.