DIEMEN - De supermarkten Aldi en Lidl hebben hun gezamenlijk marktaandeel in de eerste helft van dit jaar verhoogd van 9,4 procent naar 10,5 procent. De prijsvechters lijken daarmee weinig last te hebben van de prijzenoorlog die momenteel gaande is onder de supermarkten.

Dat publiceerde het levensmiddelenblad Distrifood zaterdag op basis van onderzoek van het onderzoeksbureau voor de levensmiddelenbranche AC Nielsen. Aldi heeft momenteel 7,5 procent van de markt in handen, tegen 7,3 procent vorig jaar. De prijsvechter heeft 387 winkels, vier meer dan vorig jaar.

De groei van Lidl in aanzienlijk groter. Het marktaandeel ging van 2,1 procent vorig jaar naar 3 procent aan het eind juni. De groei heeft vooral te maken met de snelle expansie van het aantal winkels. Momenteel heeft Lidl naar eigen zeggen meer dan tweehonderd vestigingen, vorig jaar waren dat er 171. De onderneming liet eerder weten op termijn driehonderd vestigingen te willen.