De megaorder die IHC Merwede begin augustus binnenhaalde, levert vooral werk op voor buitenlandse technici uit Polen en Roemenië.

Misschien een kwart van de driehonderd banen die de order oplevert bij de scheepsbouwer zal worden ingevuld door Nederlanders, zegt directeur personeelszaken Bert van der Sluis donderdag in het AD

Ook de banen die door de order ontstaan bij toeleveranciers zullen voor een groot deel niet worden ingevuld door Nederlanders, is de verwachting van Van der Sluis.

"De scheepsbouwspecialisten die wij nodig hebben, zijn hier gewoon niet", zegt hij in het dagblad. "Wel schrijnend met zevenhonderdduizend werklozen in Nederland", zegt hij verder. 

Ongeloofwaardig

FNV Metaal vindt dit ongeloofwaardig. Volgens Jos Brocken, bestuurder van FNV Metaal, is de werkgever de weg kwijt. "FNV Metaal vraagt samen met CNV Vakmensen, De Unie en de VHP een loonsverhoging van 2,5 procent. Dat zijn geen gouden bergen. Een tekort aan mensen en geen prijs betalen voor de schaarste? Dat is volstrekt  ongeloofwaardig", zegt Brocken.

De bond wil dat er meer naar jongeren in het bedrijf wordt gekeken. Er is volgens de FNV een veel grotere behoefte aan instroom van jongeren, dan er worden opgeleid voor de techniek.

"Vervolgens willen de werkgevers de goedkope jongerenschalen niet afschaffen voor een normale beloning op grond van functie en ervaring.  De FME heeft zelfs voorgesteld om de baangarantie te schrappen voor jongeren die hun BBL-diploma halen", zegt Brocken.

Miljard

IHC Merwede bouwt voor ruim een miljard euro zes schepen voor de Braziliaanse olie-industrie. De zogenoemde pijpenleggers worden grotendeels vervaardigd in Nederland. 

IHC Merwede is niet het enige bedrijf dat technici buiten Nederland rekruteert, stelt het AD. Alewijnse, een bedrijf in elektrotechniek uit Nijmegen, heeft een eigen opleiding gestart in Roemenië. Op die manier heeft het bedrijf al tientallen Roemenen voor werk in Nederland opgeleid.