Energieleverancier Nuon erkent sinds 2002 tienduizenden klanten ,,onvoldoende te hebben geïnformeerd'' over hun stroomcontract.

Het bedrijf gaat deze klanten actief benaderen, liet Nuon woensdag weten na berichtgeving in Het Financieele Dagblad.

Het gaat om mensen die tussen 1996 en 2002 een zogeheten Natuurstroom-contract hebben afgesloten. ''Zij verkeerden in de veronderstelling dat zij met de meerprijs die zij betaalden, spaarden voor investeringen in groene stroom. Maar dat klopt niet meer. De toeslag op de stroomprijs wordt nu gestoken in groencertificaten.''

De gemeente Apeldoorn, een van de klanten, zei een reactie te gaan onderzoeken of het mogelijk is om geld terug te vorderen van Nuon. ''Het meergeld dat we hebben betaald had ook op een andere manier gebruikt kunnen worden om onze doelstelling te bereiken om in 2020 klimaatneutraal te zijn'', zei een woordvoerder van de gemeente.

Groene stroom

Volgens een zegsman van Nuon heeft het energiebedrijf de afgelopen 10 jaar wel 558 miljoen euro geïnvesteerd in groene stroom, maar ''dit bedrag is niet meer 1 op 1 terug te leiden naar de meerprijs van de klanten''. Hij benadrukt dat de inkomsten uit groencertificaten wel gebruikt worden voor het onderhouden van waterkrachtcentrales, windmolenparken en het opwekken van zonne-energie in Nederland.

Het is al jaren niet meer mogelijk om het Natuurstroom-contract bij Nuon af te sluiten. Op dit moment hebben nog zo'n 50.000 klanten het contract. Slechts een deel van hen zou dit tussen 1996 en 2002 zijn aangegaan.

Het is volgens de woordvoerder nog niet duidelijk hoe Nuon de zaak precies met deze klanten wil oplossen. ''Alle opties worden bekeken.''