Bijna driekwart (73 procent) van het kip-assortiment in de supermarkt is alleen beschikbaar in producten gemaakt van plofkip en niet van diervriendelijkere mogelijkheden. 

Dit blijkt dinsdag uit onderzoek van Stichting Wakker Dier bij de 10 grootste supermarktketens.

''Als je bijvoorbeeld in de winkel kipdrumsticks, kippenvleugeltjes of kipschnitzel wilt kopen dan is dat vaak alleen van plofkip te koop. Bij deze kipproducten wordt de klant zo min of meer gedwongen om plofkip te kopen'', aldus Wakker Dier.

De klant had bij 16 procent van de kipproducten wel de keus tussen plofkip en diervriendelijker gehouden kip. Slechts bij 11 procent van het kip-assortiment was van een bepaald product juist alle kip diervriendelijker gehouden en was er geen plofkipvariant te koop.

Kip

De zekerheid van een diervriendelijker gehouden kip heeft de consument vooral bij Deen en Coop.

Jumbo, Hoogvliet en C1000 bieden volgens Wakker Dier het vaakst alleen plofkip-opties aan. Albert Heijn komt uit het onderzoek als een middenmoter naar voren. De beperkte keus belemmert volgens Wakker Dier de groei in consumptie van diervriendelijker gehouden kip.

Een plofkip is een kip die voor het vlees in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk moet groeien. De dieren hebben volgens Wakker Dier meer antibiotica nodig dan kippen die op een diervriendelijkere wijze worden gehouden.